НАЧАЛОТО...
... Беше
лято, горещо и прашно. По каменните зидове на къщите се гонеха гущери, а после
потъваха в тях. Обичах да ги наблюдавам. Захласвах се по всякакви животни –
мравки, бръмбари, пчели, щурци и пеперуди – изглеждаха ми като пришълци от
гатанки и приказки и басни. Не се съмнявах, че мислят, чувстват и живеят свой
странен, непознат и пълноценен живот, в който много исках да се вместя.
Средата
на юни – горещо и прашно. А нощите – душни. Не очаквах с нетърпение рождания си
ден, все още не осъзнавах значението на тези дни-раздели. Нямах усещане за
притежание, затова не жадувах за подаръци. Но се зарадвах на книжката, която ми
подариха за празника. Беше шарена, с твърди корици и картонени страници – на
всяка от тях – различни животни, бели точки в цветни квадратчета и числана – от
1 до 10... 1, едно пиленце, една точка; 2, две зайчета, две точки; 3, три
плъха, три точки... нататък не помня. Аз бях на три и надписът с поздравленията
и пожеланията беше написан върху страницата с трите плъха – едри, черни, дебели
– двата седят на задни крака, а третият – лежи между тях, с корема нагоре...
Бях потресена, обидена и гневна – защото бях на три, като трите плъха... Но
обикнах книжката си, обичах да я разучавам и да играя мислено с животните между
кориците й.
Това е
предисторията... Или – историята на създаването на първата ми стихотворна
творба.
А самият
творчески процес беше бурен и зловещ.
В една
гореща душна нощ, сядам в средата на кревата си и декламирам, колкото сила
имам:
Мишка
мишка!
Черна
мишка!
Страшна
мишка!
Мишка –
без
опашка!
юни 1967 г.
Освен с първия
ми творчески акт, онази година, преди 50, беше важна за мен, защото тогава се
случиха много неща, които ме накараха да мисля /или да не мисля/ по начина,
който определи същността ми.
1967-ма
настъпи с втория ярък спомен в живота ми. Нова година! И напълно проваленият
опит на баща ми да се маскира като Дядо Мраз. Разпознах го безпогрешно,
безкомпромисно и веднага. Така основният философски въпрос – „Съществува ли
Дядо Коледа/Мраз и има ли той почва в детското въображение” остана незададен,
поради липса на предмет, който да бъде поставен на обсъждане.
И така,
продължих да крача в света на собствените си крака, без нужда от патериците на
чуждите измислици.
Два месеца
по-късно, през февруари, видях как с кола докараха приятелката ми Борислава от
болницата и историята за щъркела, който носи бебетата изобщо не бе спомената.
Докато наблюдавах иззад вратата как я почистват и повиват, научих се да повивам
куклите си. Никога не повярвах на народната мъдрост – „Ако с гледане се учи
занаят, кучето щеше да е най-добрият касапин”. Усвоих много занаяти с гледане и
продължавам да го правя.
След още два
месеца, през април, ми съобщиха, че през лятото ще ходим на море. Не знаех
какво е море. Обясниха ми, че това е голяма вода, по-голяма от Дунава, но не
тече. Напънах въображението си до пукване, но това, което то успя да сътвори бе
представата за големия топъл басейн в градската баня, но по-голям. Често
започнах да сънувам представата си за море, докато една нощ не се събудих
подмокрена. Не помнех такова нещо да ми се е случвало, все още не ми се случва.
Още тогава разбрах, че сънуването на мечти е опасно, затова трябва да се
случват, докато си буден.
Но по-важен
беше изводът, който се наложи да приема още няколко месеца по-късно, през юли –
когато видях морето...
Тогава
разбрах, че гордостта на разума също е нещо опасно. Никое въображение, никоя
идея не може да надхвърли съществено границите на познанието, което
притежаваме.
Обикнах морето
– чистотата, прозрачността, ласката на водата и изобилието на живото и
непознатото в него.
В края на
лятото преживях още едно приключение – родителите ми си купиха кола. Усетих
скоростта и магията на движещите се край мен предмети – коли, треви, дървета
и... сблъсъка на затворения в кутията на автомобила свят със света вън.
Катастрофирахме. Нищо особено – изтърколихме се в една канавка, счупихме едно
дръвче, Тигъра и Зайо не издържаха на опита ми да ги спася... а аз, с кърваща
рана на устата бях закарана в близката болница, за да натрупам най-подвеждащия
опит, който някога съм трупала. Цели 15 години бях напълно и дълбоко убедена
/знаех го от опит/, че операционните маси са толкова високи, та стигат някъде
докъм тавана на операционната. Когато станах на 18 ми направиха тонзилектомия и
разбрах, че опитът понякога подвежда.
Най-разтърсващото
преживяване през тази година, дойде през октомври. Тогава мама стана на 30, и
аз осъзнах необратимия ход на времето...
2017, януари, „Сборник 50” – ръкопис
“ВЪН ОТ ВРЕМЕТО"
ЕТЮДИ
***
“...Помня жегата. И това, че в устата
ми хрускаше прах. Помня, че стъклата
на автобуса се люлееха и бяха жълти от
слънцето вън. Помня разхвърляните чанти и куфари, сред които не знаех
как ще открием
нашите. Помня, че баща ми беше изчезнал
някъде в края на съзнанието ми, изгубен сред
непознати лица.
Помня, че се тревожех за
нощното си гърне, защото не знаех къде
е, но знаех, че майка ми
е до мен...
Беше горещо и прашно
и трудно се дишаше. И всичко трудно
се правеше, защото автобусът се люлееше и аз губех опората
си. В ръцете
си държах малка синя кофичка,
покрита с бяло пластмасово сито. Тя беше пълна с морска вода, в която плуваше стадо рибки - от онези, малките,
които стигат до самия бряг,
и за които по-късно се чудех
как вълните не изхвърлят на пясъка. Тогава не мислех за
вълните и пясъка.
Мислех само за тях
- най-хубавото нещо, което имах - сребърни, живи и мънички, много по-малки от мен
и съвсем беззащитни.
Много исках да повдигна
бялото сито и да ги погледам,
но знаех, че това е опасно
за тях, и знаех, че аз
съм тази, която трябва да бди над
живота им.
Не помня какво
се случи.
Помня, че кофичката
бе паднала от ръцете ми. Помня, че моите сребърни риби подскачаха върху прашния под. Помня, че тежки крака
ги настъпваха, а аз пъхах белите
си пръсти под огромните им обувки, за
да ги извадя
и да ги върна
в синята кофичка, на дъното на
която още се плискаха няколко глътки морска вода. Не знам дали плачех,
но знам, че рибите, които
се изплъзваха от ръцете ми,
от които се изплъзваше живота, ми вдъхваха
смътен ужас, защото носеха в себе си смъртта.
Никой не отмести
краката си от локвата с моите риби...”
***
“...Помня гората. И слънцето. И листопада. Не помня вятъра, но знам, че
го е имало, защото знам, че той отронваше
листата... И ме
затрупваха.
Помня и мама. Вървеше до мен. Косите й бяха черни, а моите руси. Днес е обратното.
Спънах се. И заплаках.
Тя коленичи до мен и най-после видях лицето й - срещу своето. Беше красиво. Много гладко. Само устните
й не бяха гладки. Тя ме прегърна
и се уплаших. И аз я прегърнах.
Тогава разбрах, че и тя плаче...
Не помня дали
я попитах защо. Помня... отчаянието си.
В този ден
открих хода на времето. И осъзнах, че то никога
не се връща.
В този ден
открих възрастта.
И факта, че
тя зависи от времето и променя човека.
Помня листата, върху
които седях, прегърнала мама. Помня спазъма в душата
си, с който се опитах да
задържа времето.
Това беше последният ден, в който мама
беше на двайсет години. От утре ставаше трийсетгодишна. Не исках
Утре да идва.
Слънцето бавно падаше
зад дърветата. Лъчите му потъмняха.
Нощта се вкопчи в мен.
Тогава душата ми за втори
път умря, а светът пак остана
същия...”
И ние останахме същите – аз на три, а
тя... на трийсет...
1980 г.
„Треви под снега”, изд. „Весела Люцканова”,
С., 2000 г.