СПЛЕТЕНИ В ЖИВОТА РЪЦЕ
Помня първите
поетични изяви на Габриела
Цанева. В съзнанието ми е останал
споменът за съвсем младо момиче, което пишеше дълбоко лирични стихове, улавящо пулсацията и живия трепет на природата и
живота.
Когато прочетох последната
й стихосбирка „Бурята сплита ръце“ бях, обаче, изненадан: пред очите ми се
изправи една друга Габриела Цанева – една зряла поетеса, която очи в очи се
изправя срещу живота и чрез плющящата сила на словото,
му
отправя въпроси, спори с него, вплита се в бурята на живота и извиква своите
нравствени послания.
Още в първите
стихотворения на тази книга се усеща уверения и категоричен почерк на изграден
поет, усеща се увереното й майсторство да борави с магията на въздействие на
словото и да го превръща в изразно средство, с което да гради неочаквани и смели поетични метафори, да насища белия лист с поетична енергия от която
извира много философия, много вътрешен плам на разбунения й дух. Стиховете й не
са красиво извайване на слова, няма лирични описания на природни картини, няма
момински любовни трепети. Словото й в
новата й книга удивително на напомня на Геомилевската поетична стихия, тази,
която чрез словото пренарежда, опълчва се и задава въпроси на живота, на себе
си, на околните. За Габриела Цанева в „Бурята сплита ръце“ поезията не е
лирична изповед, а публицистичен глас, който е изригнал в душата й е пренесен
на белия лист. Това е съвсем спонтанна и дръзка поезия, която, удивително!, че
се изповядва от жена. Обикновено това е стилът на „мъжкото“ начало в поезията –
това на Гео Милев, на Маяковски, на Левчев или на нейния чичо – известния поет
Стефан Цанев.
Стихосбирката е
структурирана интересно, в два дяла, които носят две различни теми, но
обединени от една мисъл – силата на поета да устои, въпреки всичко, на всички
трудности, метаморфози, злини и предизвикателства на живота, на съдбата.
Тревожно преживяваща избора си да бъде
самурай или „опразнена торба от трохите на живота“, Цанева се бори да бъде
първото, самурай, а това според нея е „да си самурай-/ да служиш,/ да
защитаваш/ да бъдеш меч/- до смърт, за чест.../ Да пазиш/ каузата, която беше
твоя“.
„Бурята сплита ръце“
е стихосбирка, която носи много препрочитания, защото в тях се откриват нови и нови смисли. И това е така, защото тя звучи
като поетична симфония: отделните теми се подемат и звучат в различни
тоналности, ту стихват, ту се развихрят, ту философски притихват и наново се
въздигат. Всеки от двата дяла започва с публицистично-философски размисъл за
битието на днешното ни време, следват тихи стихове, в атмосферата на „хайку“
или такива в съвсем минималистичен размер и след това се излива стихията на
разбунтуваното и отприщено слово. Така в ритъма на приглушена изповед и
разярена поетична строфа Габриела Цанева гради един калейдоскоп на живота, в който, както казва
тя „Стиховете падат като дъжд./ Душите жадни ги ловят, на локви стават/ Душите
ли? Душите – като кръстопът/ без пътища/ и без пощада/“. А това е почти
апокалиптично начало нашето време...
Първата част е
всъщност същинската, пряката среща на Габриела Цанева с разглобеното ни битие.
Тук е меланхолията и изригването на душата, тук е картината на „нищото“ и
„светлата надежда“, тук е обърканата и тревожна душа на поетесата от видяното,
преживяното, премисленото от срещата с Живота. Ако трябва накратко да изразим
същината на нейните стихове в първата част, това е чрез тяхната силата да се придаде
наранената и обезсилена душа на съвременния човек от битието му в днешния свят
– на конфликти, на социално разделение, на самота и отчужденост. Това е
публицистика, облечена в атмосферата на високо-философско и метафорично
поетично слово, такова, което не описва, а като на кардиограма отбелязва
пулсацията на дълбоките мисли на съвременния човек – мрачни, тежки, но търсещи
все пак малко надежда. Което и стихотворение да цитираме, това е тонусът на индивида, застанал пред пропастта
на пустотата и отчаяно вглеждащ се да открие в тъмнината
процеп с някакъв лъч, на някакво упование за въздигане към светлото, към
доброто, към хармоничното. И тъкмо тази атмосфера на тихото смирение и изблика на бунта ражда и
полифоничната музика на поезията в тази стихосбирка: меланхолична и крещяща,
тиха и неистово-гневна. „Тихо е./ Няма въпроси-нито нито „накъде“, нито „а
после“/. Боси сме./ Носим се някъде без посока. Зеят пробойни – като
пропасти./в опропастените ни представи/за щастие, /за щастие, за бъдеще, за
още../…Все по-дълбоко потъваме/ в утробата на дните,/ все по-навътре“./“.
Тази музикалност се
усеща особено много от живата, сетивна среща със страниците от книгата:
разположението на нейния стих е като този в Геомилевите стихове – вертикален,
ярко динамичен, просто те се изливат като водопад в композиционната си
структура…! Всяко стихотворение си има начало, като постепенно енергията на
стиха набира скорост, стига своята кулминация и след това поетичната развръзка
и поантата в края.
Имам претенциите да
познавам изявите на различни поети в съвременната ни литература, но не съм срещал стихове, които така поетично и
философски, граждански-открито и метафорично образно да са обхванали
разнообразните стихии, които се вихрят в душата на съвременния човек – между отчаянието
и надеждата, между мрачните мисли и светлата вяра. А това в крайна сметка е
душевността на модерния човек. Което и стихотворение да вземете, неговата
композиция е построена тъкмо на тези контрасти. Ето например откъс от „Тишината
попива в плътта“: „Тишината попива в плътта-/ като дъжд в захвърлена дреха/ и
забрава размива калта./вън вали, разплисква утеха../…Тишината е мека. Завива ни
– тъмно и топло е./ Завива ни – тъмно и топло е. Заспиваме-/ като
семе./И чакаме/ - дъжда/да поникнем, да изкласим, да нахраним, да
посеем..есен“. И понеже в началото говорих за „самурайския дух“ в поезията на
Габриела Цанева, той е именно в тази сила на авторката да изрече нещата, да ги
облече в поетична форма, и така да вдъхне малко надежда на читателя въпреки
бедите в живота, защото както тя казва в едно свое стихотворение „Главата глъхне, тихо е… не искаш да заглъхне животът
ти-/ не искаш да издъхне денят“… и по-надолу: „А свободата? Свободата вече ще
се яде./Но ти пак няма да я искаш- за ядене../И пак – ще я мечтаеш.“ В този смисъл
Габриела Цанева е една поетеса с модерен почерк на писане, който точно придава
разбунената душа на днешния индивид.
Раждането на
стиховете във втората част има по лично-интимна причина: това е изживяването на
Габриела по повод болестта на майка й –
едно изживяване, което слага
допълнителен отпечатък върху наранената душа на поетесата. Тази втора част
допълва характеристиката на лирическия герой в стихосбирката, обогатява
представата ни за духовността на авторката. Във втората част тя е изправена
пред друга болка в живота: болестта на
най-близкия човек. Това ражда нова причина за отчаяние или надежда: в тази
ситуация тя губи една родствена връзка, губи корен в живота си, разрушава
последната й опора. В крайна сметка това е разрушаване на традиция, на родов
корен. Тя гради един натоварен с много размисли
диалог с болната майка, целящ да я върне
към живота, да върне и единствената опора в този живот, където „тишината
е сива,/ студът я попива./ Днес мравуняци/ път си намират/ сред замръзнал
асфалт...“. И пак, както в първата част, поетесата съзира, вярва,
че пак ще има светъл лъч, пак със силата на самурайското начало вярва, че ще
победи болестта и майка й пак ще бъде до нея като опора, като подкрепа, като
малък оазис от бурите на битието.И затова буквално изплаква в един от стиховете
си: „Ръката ти е топла и топли в моята ръка../
Завръщаш ли се, мамо? По моста,/ който изгради отдавна./ Вървиш по мене,
зная ще те издържа...“.
Стиховете в книгата
„Бурята сплита ръце“ тласкат читателя към още много размисли, затова те са
много апетитна храна за тълкувание на критика, на философа,на човека, за когото поезията е
изповед и съпричастие.Това идва от факта, че динамиката на словото препраща към
различни смисли, метафорични обобщения.
Стихосбирката „Бурята
сплита ръце“ е една силна изява на поетесата Габриела Цанева. Със своите
стихове тя докосва нашата душа, защото в този бурен, труден и социално-сложен
живот ние всъщност вплитаме ръцете си, символично казано, и от това вплитане се ражда помежду ни или
нашата любов, или нашата омраза, или нашия песимизъм, или нашата вяра.Поетесата
ни подтиква към диалог и към един общ взор, където няма да се озовем пред
тъмнината на „нищото“, а пред зората на нов ден, където ято в небето ще бъде
нашата надежда…“.
Честита премиера,
Габриела, и нека книгата Ви вплита нови и нови ръце в името на светлото и
доброто в живота!
Крум Гергицов
Словото е четено
на представяне на книгата – Русе, РБ“Л.Каравелов“-21 март 2017 г.